De afgelopen jaren heb ik veel verschillende fotografen mogen begeleiden tijdens mentoring en coaching sessies. Vaak ging dit over hun aanpak bij het runnen van hun bedrijf. Bij veel van deze ondernemers zie ik een opmerkelijke tendens: De angst voor succes. Of beter omschreven, de angst om de juiste keuzes te maken om voor succes te gaan.
Te weinig nieuwe klanten als fotograaf
Zo sprak ik met bruidsfotografe Mirjam (niet haar echte naam vanwege privacy). We hadden een interessant gesprek over ondernemen en ze vertelde over haar boekingen. Voor het komende seizoen had ze nog maar 3 bruiloften geboekt. Dit vond ze vreselijk, een teleurstellende score want ze had er namelijk graag minimaal 15 gehad. Hierdoor twijfelde ze sterk of ze wel door moest gaan met het fotograferen van bruiloften en ook haar zelfvertrouwen daalde flink. Haar conclusie: waarschijnlijk was dit gewoon niet voor haar weggelegd.
Hoe Mirjam tot nu toe aan haar klanten kwam
We gingen verder in gesprek om te kunnen analyseren hoe we deze score positief zouden kunnen ombuigen. “Wat heb je eraan gedaan om die minimaal 15 bruiloften te boeken?” bleek een behoorlijk lastige vraag om te beantwoorden. Eigenlijk kwamen de klanten in voorgaande jaren altijd via familie, kennissen, eerdere bruiloften en sociale media. Het was niet heel duidelijk aan te geven waar ze echt vandaan kwamen. Het was tot dan toe voldoende geweest om de agenda te vullen. Nu had ze wel laatst haar tarief met 200 euro verhoogd. Was dit misschien de reden dat ze geen boekingen meer binnenkreeg? Er was veel onduidelijkheid waardoor ze een innerlijke tweestrijd had tussen de gedachten: “ben ik wel goed genoeg hiervoor en kan ik niet beter stoppen?” En “moet ik wel door blijven gaan met mijn hobby waar ik altijd zoveel plezier uit heb gehaald?”
Mirjam stond op het punt om het op te geven nu ze zo maximaal werd uitgedaagd. Onwijs jammer! Ze had al zoveel geïnvesteerd om te komen waar ze was. Wat dacht je van alle uren die ze had besteed aan beter worden met fotograferen en nabewerking.
Stoppen was absoluut niet nodig, maar doorgaan op dezelfde voet was ook geen goede optie.
Het moment dat je maximaal wordt uitgedaagd en ermee wilt gaan stoppen
Ieder jaar begeleid ik op de middelbare school waar ik werk een groep van 32 leerlingen. Een jaar lang ben ik hun coach en begeleid ik ze bij hun resultaten en welbevinden.
Zoals Mark. Zijn resultaten vielen tegen en hij raakte steeds verder gedemotiveerd om te blijven werken aan mogelijke verbetering. We hadden een gesprek hierover en hij zei letterlijk: “Voor mij heeft het geen zin om de woordjes voor Frans te leren. Bij de laatste toets heb ik 2 uur lang geoefend en ik heb alsnog een onvoldoende gehaald voor mijn toets. Ik ben gewoon niet goed in Frans.” Voor hem was dit het bewijs dat hij gewoonweg niet goed genoeg was en dat hij veel te weinig potentie had voor de taal Frans. Hij zou voor iedere volgende toets kansloos zijn. Stoppen met leren leek hem de beste oplossing.
Mark was vastgelopen op het moment dat hij maximaal werd uitgedaagd. Opgeven leek hem de beste oplossing, maar dat is het zeker niet. Hij had alleen iemand nodig die hem kon helpen bij het analyseren van zijn situatie. Hij zat in een atheneum 2 klas. Voor het eerst van zijn leven zat hij in een klas met leerlingen van hetzelfde niveau. In alle jaren daarvoor was hij gemakkelijk de beste van de klas geweest en zonder enige inspanning haalde hij bij iedere test uitstekende resultaten. Hij was gewend om complimenten te krijgen voor deze goede resultaten, zelfs zonder dat hij er bijzonder veel voor had hoeven doen. “Hij moest wel heel veel talent hebben!”. Tot hij dus in de 2e klas kwam en niet langer vanzelfsprekend de beste van de klas was! Met zijn niveau van dat moment scoorde hij zelfs onder het gemiddelde van de klas. Door zijn scores te vergelijken met de scores van andere leerlingen daalde zijn zelfvertrouwen en raakte hij gedemotiveerd. “Ben ik hier wel goed genoeg voor?”
Stoppen is niet de beste oplossing
Mark was er inmiddels aan gewend resultaat te behalen zonder er al te veel voor te hoeven doen. De situatie waarbij hij nu maximaal werd uitgedaagd maakte hem onzeker. Zijn denkwijze: “Waarom zou je jezelf flink inspannen voor iets wat eigenlijk niet echt haalbaar is? Je hebt alleen maar kans dat het mislukt!”. Was Mark de enige leerling met deze struggles?
Absoluut niet! Jaar in jaar uit werk ik met leerlingen die met hetzelfde probleem worstelen. Het is geweldig om te zien dat ze met de juiste tips op het juiste moment een verandering kunnen doormaken in hun denkproces. Hierdoor komt hun groeimindset steeds meer tot bloei. Deze verandering in hun denkproces maakt alles weer mogelijk.
Voor Mark was een andere strategie in zijn studieaanpak de oplossing. Hij leerde eerst alleen maar zijn Franse woordjes door ze te lezen. Gezien het resultaat was dit voor hem niet de juiste aanpak. Door de woorden ook hardop te lezen en zelf op te schrijven, werd het voor hem veel makkelijker om ze te onthouden. Deze nieuwe leerstrategie hielp hem om wel voldoendes te halen voor het vak Frans en het bewees ook dat Mark echt wel de capaciteit had om goed te kunnen scoren. Een positief resultaat om Mark’s zelfvertrouwen weer een boost te geven.
Hoe is dit in vergelijking met fotografie?
Mirjam liep vast omdat haar huidige aanpak niet meer voldoende was om genoeg klanten binnen te halen. Ze ging eraan twijfelen of ze wel goed genoeg was als fotografe. Als hierbij de negatieve gevoelens gaan overheersen wordt het voor je gevoel de gemakkelijkste optie om ermee te stoppen. Jammer! Stoppen is gewoonweg niet de beste optie.
Andere bedrijfsstrategie voor fotograaf Mirjam
Als stoppen niet de beste oplossing is, wat is het dan wel? Voor Mirjam was het heel verhelderend om samen haar huidige bedrijfsstrategie te analyseren. Even uit de situatie stappen om vanuit een ander perspectief naar de aanpak te kijken. Een andere bedrijfsstrategie bleek de oplossing om meer klanten binnen te halen. Niet langer de negatieve gevoelens volgen zoals angst, maar vastberaden de juiste keuzes maken om wel succesvol te zijn.
Heb jij controle op hoe jij klanten voor jou laat kiezen?
Tijdens de Boost Class Retreat coachen we je bij het maken van een succesvolle bedrijfsstrategie voor fotografen. Ook als je voor je gevoel vastloopt kunnen we je helpen bij het doorbreken van de negatieve spiraal. We gaan je coachen, stellen de juiste vragen en doorbreken belemmerende patroneren. De juiste coaching op het juiste moment is van cruciaal belang. Je gaat na afloop naar huis met een bedrijfsstrategie die volledig afgestemd is op jouw persoonlijke situatie. Neem afscheid van twijfels en de vraag of je moet stoppen. Op het moment dat je maximaal wordt uitgedaagd is het tijd om de juiste aanpassingen te maken, zodat je weer open staat om het maximale uit jezelf en je bedrijf te halen.
Tips tegen angst om succes te boeken
- Stel een persoonlijke bedrijfsstrategie op. Eén waardoor jij exact weet welke keuzes je moet maken om succesvol te kunnen ondernemen. Er is niet specifiek één strategie die voor iedereen werkt, dit hangt volledig van jouw situatie af. Lees hier alles over in onze blog: bedrijfsstrategie voor fotografen.
- Stel haalbare doelen. Stel deze op de juiste manier waardoor ze haalbaar zijn. Lees alles over procesdoelen stellen in onze blog: Hoe je minder kans maakt op verliezen
- Blijf gemotiveerd door het vieren van je succes. Laat een succesvol behaald doel niet zomaar aan jezelf voorbij gaan, dit heeft namelijk een negatieve invloed op je motivatie. Lees in onze blog: vier je succes, exact hoe dit werkt.