bedrijfsstrategie voor fotografen
bedrijfsstrategie voor fotografen

Wat is jouw strategie?

Keuzes, keuzes, keuzes! Je moet er nogal wat maken als zelfstandig ondernemer; Met welke leveranciers wil ik samenwerken? Wat voor product bied ik mijn klanten aan? Geef ik korting als daar om gevraagd wordt? Zomaar een greep uit de dingen die je moet beslissen.

Het lastige is dat er vaak iets te zeggen valt voor meerdere opties. Er zijn bijvoorbeeld vele leveranciers en vele klanten met verschillende wensen. Bij het maken van keuzes wil je zekerheid. Een soort garantie dat je de juiste beslissing maakt. En hoewel echte garanties niet bestaan in het leven van een ondernemer, is er wel een manier om keuzes te maken waarvan je vrij zeker kunt zijn. Strategische keuzes! Wil je dus van je twijfels en slapeloze nachten af? Bepaal je strategie, en kies!

Strategie is niks voor mij

Net als het stellen van doelen, is het bepalen van een strategie iets wat je helpt bij het volgen van je voortgang. Het is een soort rode draad die je terug kunt vinden in je activiteiten en die je kan helpen wanneer je beslissingen moet maken die impact hebben op jou en jouw bedrijf. Klinkt prettig toch? Of klinkt het juist benauwend?

Als je van nature houdt van spontane acties, doen waar je zin in hebt en op je gevoel af gaan dan klinkt het bepalen van je strategie wellicht heel erg beperkend. Want, zo zou je kunnen denken, “waarom zou ik me beperken tot een gelimiteerd aantal opties of keuzes als ik nog helemaal niet precies weet wat al die opties zijn”. Misschien wil je vandaag het één proberen en morgen weer iets anders. Zonder strategie is alles mogelijk, dus waarom zou je opties uitsluiten. Je bent toch zelfstandig ondernemer geworden om je eigen keuzes te kunnen maken?

Een kader voor keuzes

Hoewel je dus het gevoel kan hebben dat een strategie bepalen niet bij je past, is het belangrijk om te beseffen dat een strategie juíst niet beperkend werkt! Het geeft juist een kader voor keuzes die elke ondernemer moet maken en helpt hierbij een zeker gevoel te creëren omdat je weet dat de keuze die je maakt past bij de andere opties die je al hebt gekozen voor je bedrijf.

Hoe werkt een bedrijfsstrategie?

Om te verduidelijken wat we hier bedoelen, kunnen we kijken naar een voorbeeld. Denk eens aan een willekeurig budget hotel en het Hilton hotel. Als klant heb je bepaalde verwachtingen bij het ene en het andere hotel. In het budget hotel vind je het als klant prima dat er geen gevulde minibar aanwezig is op de kamer, en als het bed wat minder comfortabel ligt dan thuis dan neem je dat ook voor lief. Immers, je hebt weinig betaald voor de overnachting en je weet dat de service in het budget hotel niet al te uitvoerig is.

In het Hilton daarentegen verwacht je een zacht bed, vers gewassen handdoeken en roomservice als je daar zin in hebt. Je hebt fors betaald en wilt dan ook een beleving die past bij de investering! Luxe beddengoed is daar natuurlijk niet bij weg te denken.

Is één bedrijfsstrategie de juiste?

Gezien vanuit de ondernemers zijn deze twee hotel ketens neergezet met een verschillende strategie. Simpel gedefinieerd als budget hotel en high end hotel. De twee verschillende strategieën helpen de twee bedrijven bij het maken van keuzes. In het budget hotel liggen goedkope kussens en matrassen. In het Hilton kiezen de hoteleigenaren voor donzen dekbedden. In het budget hotel is geen restaurant aanwezig maar in het Hilton is roomservice vanzelfsprekend en is de minibar altijd gevuld. Hadden deze hotel ketens niet de zelfde opties toen het aankwam op het kiezen van al deze zaken? Zeker wel! Maar doordat ze een duidelijke strategie hebben bepaald, weten ze welke opties wel binnen het gezette kader passen en welke niet. Is de ene strategie beter dan de andere? Nee dat zeker niet, er is niet één gouden formule die werkt voor iedereen.

Van groot naar klein

Bij het bepalen van een strategie bedenk je dus eerst wat er bij je past. Je definieert wat je wil als ondernemer, wat jou bedrijf moet uitstralen en wat je kernwaardes zijn. Een bekende manier om dit te doen is door het bepalen van een missie en een visie. Deze beschrijven kort en bondig waar jij en jouw bedrijf voor staan. Op basis daarvan bepaal je de strategie die het beste bij je past. Hierdoor bepaal je het kader waarbinnen alle verdere beslissingen vallen. Een belangrijke stap, want door het bepalen van je strategie heb je de grote lijn uitgezet waaronder nu alle “kleinere” beslissingen vallen.

Wat in ieder geval niet werkt

Die volgorde is erg belangrijk want als je probeert om het andersom te doen (van klein naar groot) dan loop je het risico dat je keuzes hebt maakt die niet bij elkaar passen. Stel dat je nog niet hebt bepaald of je een high end of een budget hotel wilt neerzetten maar je beslist al wel over de inrichting van de hotelkamers, de details. Je kiest voor dure bedden en beddengoed en grote, dikke badlakens. De minibar laat je echter achterwegen en ook roomservice doe je niet want je wilt niet zo veel personeel in dienst nemen. Je hebt nu dus keuzes gemaakt in verschillende categorieën, die niet per se een goed geheel vormen. Wat kunnen klanten nu verwachten in jouw hotel? En wat mag een kamer kosten?

Maak in tegen stelling tot het voorbeeld hierboven een duidelijke keuze in de vorm van service die je aanbied aan je klanten. Er zijn 3 basisvormen van service leveren aan klanten. Lees hier alles over in onze blog: wat is de juiste vorm van service om je klanten tevreden te maken?

Waar baseer jij je keuzes op als fotograaf?

Heb jij een bedrijfsstrategie waar jij als fotograaf je keuzes op baseert? Keuzes die hierdoor goed op elkaar zijn afgestemd en een geheel vormen. Of ben je meer bezig met aanpassingen van de kleine details? Details die op zichzelf staan en geen grote invloed hebben op het geheel.

De prijs van je product verhogen is een voorbeeld van een aanpassing van een detail. Als je daaromheen niets veranderd heeft dit strategisch gezien niet direct een positieve invloed op je onderneming. Sterker nog, zonder duidelijke lijn in je keuzes loop je de kans dat je jezelf tegen gaat werken op de lange termijn. Potentiële klanten raken verward, en weten niet meer waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Met als resultaat dat boekingen uitblijven.

Bedien de klant die bij je strategie past

Klanten die voor het Hilton hotel kiezen zullen klagen in een budget kamer, en klanten die een budget hotel verkiezen zullen niet blij zijn met een rekening die past bij een high end hotel. Door een duidelijke strategie te bepalen en deze ook uit te dragen weten klanten precies wat ze bij jou kunnen verwachten. Je gezette kader helpt namelijk ook bij het herkennen van jouw klanten! Bij verschillende klanten horen verschillende strategieën en binnen die strategieën passen keuzes die jouw klanten op prijs stellen. Zo worden verwachtingen vervuld en zijn zowel klanten als ondernemers blij!

De beste strategie is die van jouw

Wat de beste strategie is, is niet per se te vangen in een eenduidig antwoord. In verschillende markten zijn verschillende strategieën succesvol. De clou zit hem in het vaststellen van een duidelijke, passende strategie en daar aan vasthouden. Niet elke klant is jouw klant en niet elke optie past bij jouw bedrijf. Een goede strategie is een verrijking van je onderneming en een goede houvast voor het maken van keuzes. Beperk jezelf niet, maar neem je keuzestress weg door zelfverzekerd op je (strategische) doelen af te gaan.

Bedrijfsstrategie voor fotografen

Boost je onderneming bedrijfsstrategie voor fotografen

Boost je onderneming, bedrijfsstrategie voor fotografen

Er is niet 1 gouden formule die voor iedereen werkt. Een strategie werkt alleen als deze aansluit op je persoonlijke situatie. Tijdens onze Boost Class retreat gaan we samen aan de slag om een bedrijfsstrategie te maken die aansluit op wie jij bent als fotograaf. We geven je eerst alle theorie d.m.v. onze masterclasses, we bespreken alle valkuilen en factoren die fotografen vaak over het hoofd zien. We zitten samen om de tafel om je strategie tot in de puntjes uit te werken. Dit doen we met ons boek: ‘Boost je onderneming’. Dit is een stap voor stap handleiding om een persoonlijk businessplan op te stellen. Alle belangrijke onderwerpen zoals, prijsbepaling, succesvol doelen stellen, zelfvertrouwen, marketing en branding zijn hierin opgenomen. Na het retreat ga je naar huis met een volledig uitgewerkt plan, waar je direct mee aan de slag kunt.

De voordelen:

  • stap voor stap je eigen bedrijfsplan maken
  • volledig afgestemd op jouw situatie
  • theorie en praktijk op elkaar afgestemd
  • Inclusief: 1 op 1 begeleiding bij het maken van je plan
Over de schrijver
Lotte is voormalig topsportster en afgestudeerd bedrijfskundige aan de Erasmus Universiteit. Als Business Consultant heeft ze uitgebreide expertise op het gebied van problemen analyseren en oplossen voor ondernemers. Samen met Arjan van der Plaat is ze oprichter van Boost Class en begeleiden ze zelfstandig ondernemers bij hun ontwikkeling als persoon en als ondernemer. Met strategisch bedrijfsadvies helpen ze je bij het behalen van meer resultaat!
Reactie plaatsen