Mijn grootste valkuil als fotograaf
arrow_drop_up arrow_drop_down

Mijn grootste valkuil als fotograaf

Mijn start als fotograaf

Al sinds mijn 14e ben ik gek op fotograferen. Omdat ik fotografie leuk vond en er inmiddels flink in gegroeid was ontstond de wens om fotograaf te worden. Rond mijn 22e rolde ik daarom de fotografie wereld in en groeide mijn passie voor fotografie uit tot serieus werk. Fotograferen was erg uitdagend. Ik was breed georiënteerd en deed vele verschillende vormen van fotografie, van new born shoots tot aan zakelijke opdrachten. Elke dag leerde ik bij en dat gaf me een berg aan energie.

Het aantrekken van klanten werd steeds lastiger en juist betalende klanten vormen uiteindelijk het bestaansrecht van mijn fotografie onderneming.

Nauwelijks salaris en geen vrijheid

Na 5 jaar liep ik vast. Het was het moment dat ik tot de conclusie kwam dat er geen balans meer was tussen de energie die ik in mijn werk stopte en wat dit opleverde. Inmiddels stond elke dag in het teken van fotografie en werkte ik hier meer dan 60 uur per week aan. Op zich niet erg als dit financieel ook voldoende op zou leveren, toch op zijn minst het zelfde als wat je mag verwachten van een “reguliere” full-time baan. Dit deed het echter niet, jammer genoeg.

mijn valkuilen als trouwfotograaf

60 uur per week werken, geen vrijheid en nauwelijks salaris

Ook raakte ik de drijfveer om te werken als fotograaf kwijt. De passie voor fotografie verdween doordat het merendeel van de opdrachten niet meer de energie opleverde waar ik hoopte. Om financieel mijn hoofd boven water te kunnen houden moest ik namelijk ook opdrachten aannemen die ik met veel tegenzin deed. Dit vrat aan me. Ik was toch eigen baas geworden voor het gevoel van vrijheid en zodat ik zelf kon bepalen wat ik wel en niet deed? Inmiddels zat ik voor mijn gevoel gevangen en was die vrijheid ver te zoeken.

Ik stond op het punt om er volledig mee te stoppen

Waar ging het mis? Ik was fotograaf geworden met de volledige focus op het maken van foto’s, zonder mezelf verder te ontwikkelen als ondernemer. Voor fotograferen kies je bewust. Dat je daardoor ook direct ondernemer wordt krijg je “er gratis bij”. Ondernemen komt dan ook snel op een tweede plaats. Ik had de 3 factoren om succesvol te kunnen zijn als ondernemer nog nooit benut.

De oorzaak van het vastlopen

Wat ik de afgelopen jaren had gedaan op ondernemersvlak was eigenlijk allemaal gebaseerd op details. Het vormde een samenraapsel van beslissingen. Vaak beïnvloed door collega’s waarvan ik had gehoord dat iets goed voor hun werkte.

Wellicht herken je ze: “Dit type album verkoopt bij mij als een trein” “Ik lever bij dit pakket x-aantal foto’s en daar zijn mijn klanten super blij mee” “Verhoog je prijs met minimaal 25%, je bent het waard!” Dit soort losse details beïnvloedde mijn aanpak. En ja, ik verhoogde mijn prijs met 25% maar kreeg daardoor echt niet meer klanten. Ik had zelfs het gevoel dat ik hierdoor nog minder boekingen kreeg. Dit bleek dus niet de oplossing te zijn.

Hoe losse details resulteren in onduidelijkheid

In de blog: bedrijfsstrategie voor fotografen, legt Lotte uit hoe een goede strategie werkt. Als voorbeeld gebruikt ze hierin hotels. Inmiddels waren mijn fotografie diensten te vergelijken met een hotel waar klanten uit 8 verschillende luxe zeepjes konden kiezen in de badkamer maar waar geen badhanddoeken hingen om je af te drogen na het nemen van een douchen. Wie wil er nu in zo’n hotel overnachten?

Door het samenrapen van allerlei details was het niet duidelijk voor de klanten die ik wilde aanspreken wat ik te bieden had. De rode draad ontbrak.

Het kruispunt, stoppen of doorgaan?

Ik stond op een kruispunt. Stoppen met doen waar ik ooit zoveel passie voor voelde of doorgaan maar het dan wel door het over een andere boeg gooien om opnieuw de passie terug te vinden?

Ik besloot om niet op te geven en door te gaan. Ik kon dit echter niet alleen want het was me in de voorgaande 5 jaar blijkbaar niet gelukt om mijn bedrijf echt te stroomlijnen en een onderneming te creëren zoals ik het graag zou willen. Voor echte verandering had ik dus blijkbaar iemand nodig met kennis over ondernemen, om te achterhalen wat me tegenhield om te groeien als ondernemer. In deze periode ben ik gecoacht door Lotte. Met haar kennis als Business Consultant en ervaring met het analyseren en oplossen van vraagstukken bij bedrijven was zij de persoon bij uitstek om me verder te helpen.

Ze hielp me om bij de basis te starten en samen ontwikkelden we een nieuw bedrijfsplan met een duidelijke strategie. Deze bedrijfsstrategie is de rode draad waar ik tegenwoordig al mijn keuzes op baseer.

Eén van de vele eyeopeners in dit proces was dat ik me als bruidsfotograaf niet moest richten op ‘mensen die trouwen’. Dit is te algemeen en leverde niet het resultaat op waar ik naar op zoek was. Lotte leerde me hoe ik exact de juiste mensen kan aanspreken, zodat ik wel word geboekt.

Het meest spannende van dit moment was mijn keuze om volledig opnieuw te beginnen. Een nieuwe bedrijfsnaam, een nieuwe stijl van fotograferen en een compleet nieuw pakket aan producten en diensten. Alles nieuw. Alles op elkaar afgestemd. Onwijs spannend!

Terug naar de basis

De basis was mijn passie voor fotografie. De reden dat ik ooit gestart was met mijn onderneming. Ik wilde de vrijheid hebben om te kiezen welke opdrachten ik doe en zo voldoende salaris binnen halen om niet afhankelijk te zijn van ander werk.

Zo ontstond The Wedding Story, en ik specialiseerde me in bruidsfotografie. Sinds de start werkt dit nieuwe concept goed en hebben we tot nu toe ieder trouw seizoen een volgeboekte agenda. Nu trek ik klanten aan die bij mij passen en bevind ik me in de luxe positie om ‘nee’ te zeggen tegen een opdracht die ik liever niet wil doen. Daarnaast levert mijn onderneming een inkomen wat me keuze vrijheid geeft in mijn privé leven en de mogelijkheid een buffer op te bouwen voor de toekomst.

Door mezelf als ondernemer verder te ontwikkelen ontstond er ook de mogelijkheid om sneller te groeien als fotograaf. Een win-win situatie, want mijn hart ligt nog steeds bij fotograferen. Elke ochtend dat ik opsta ben ik weer dankbaar voor deze keuze!

De beste tip

De beste tip die ik kan geven? Stop met het wijzigen van kleine details in de hoop hiermee (meer) klanten aan te spreken. Stop met kijken naar andere fotografen om hun keuzes en details toe te passen op jouw situatie. Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. De juiste keuzes die zijn gebaseerd op een goed uitgewerkt bedrijfsplan. Terug naar de basis!

Herken jij jezelf in de bovenstaande situatie?

Herken jij de situatie waarin ik me jaren geleden bevond? Het gevoel dat je vastloopt, en de balans kwijt bent tussen de energie die je erin stopt en eruit haalt? Herken je de twijfel of dit is waar je mee door moet gaan? Ben je begonnen met fotograferen zonder echt aandacht te besteden aan je ontwikkeling als ondernemer?

Een goed afgestemd bedrijfsplan is cruciaal voor het bestaansrecht van je bedrijf. Of je nu net start als fotograaf, of al jaren bezig bent. Het is nooit te laat om een succesvolle bedrijfsstrategie voor je fotografie bedrijf te ontwikkelen.

Ik geloof niet in één gouden formule voor een bedrijfsstrategie die voor iedereen werkt. Iedereen is anders en daarom heeft het geen zin om dingen 1 op 1 over te nemen van een collega/concurrent. Er zijn vele manieren om succesvol te zijn. Zolang al je keuzes maar gebaseerd zijn om op één duidelijke lijn. Ontwikkel een rode draad voor alle keuzes die je maakt als ondernemer!

Terug naar je basis, je passie voor fotografie

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een duidelijk bedrijfsplan? We helpen je hier graag bij. Tijdens onze Boost Class retreat gaan we samen met jou terug naar de basis. We maken een bedrijfsplan afgestemd op jouw unieke situatie. De basis waar jij elke andere keuze in je bedrijf op kunt baseren. Hiervoor gebruiken we o.a. ons boek: ‘Boost je onderneming, bedrijfsstrategie voor fotografen’. Stap voor stap maken we inzichtelijk hoe je een persoonlijk bedrijfsplan opstelt. Ook onderwerpen als prijsbepaling, zakelijke doelen stellen, zelfvertrouwen, marketing en branding komen tijdens dit retreat aan bod.

Boost je onderneming bedrijfsstrategie voor fotografen

Boost je onderneming, bedrijfsstrategie voor fotografen

Boost Class retreat

  • In één week tijd een volledig bedrijfsplan waar je meteen mee aan de slag kunt.
  • 1 op 1 begeleiding bij de uitwerking van je persoonlijke bedrijfsstrategie.
  • Theorie die je direct uitwerkt en toespitst in jouw persoonlijke situatie.
  • Een complete strategie, stap voor stap uitgewerkt met onze unieke handleiding.

De gevolgen van het retreat:

  • De ‘luxe’ om te kiezen welke opdracht je aanneemt en welke je afslaat.
  • Vanaf nu weet je exact waarom je een keuze wel of niet moet maken.
  • Meer energie halen uit je bedrijf dan je erin stopt.
  • Meer klanten omdat ze exact weten waarom ze voor jou kiezen.
  • Voldoende inkomen om niet afhankelijk te moeten zijn van een andere baan.

Lees hier alles over ons Boost Class retreat

Over de schrijver
Meer dan 10 jaar topsport veranderde het leven van Arjan volledig. Hij is nu werkzaam als docent en volgt daarmee zijn passie om andere mensen te helpen het maximale uit zichzelf te halen. Daarnaast is hij fotograaf en gespecialiseerd in het fotograferen van bruiloften. Samen met Lotte Goosen is hij oprichter van Boost Class en begeleiden ze zelfstandig ondernemers bij hun ontwikkeling als persoon en als ondernemer. Met strategisch bedrijfsadvies helpen ze bij het behalen van meer resultaat!
Reactie plaatsen