Wanneer heb je last van prijsdruk?
Iedere fotograaf krijgt wel eens te maken met prijs vergelijkende klanten. Je herkent ze aan hun tactiek om met 3 verschillende fotografen in gesprek te gaan. Op de avond dat ze bij jou langs komen voor een kennismaking heb je een onwijs leuk gesprek met ze. Dit geeft een goed gevoel! Een week later krijg je het bericht dat ze voor een andere fotograaf hebben gekozen. Huh?! We hadden toch een enorme klik tijdens de kennismaking? Wat een domper! Als reden geven ze aan dat de andere fotograaf prijstechnisch een net iets beter aanbod had. Jij checkt het verschil en ziet tot je verbazing dat het slechts om 50,- euro gaat.
Als je dit hebt meegemaakt ben je tegen het fenomeen prijsdruk aangelopen. Als je dit vaker meemaakt ontstaat al snel het gevoel dat je dit moet voorkomen in de toekomst. Maar wat moet je doen? Veel fotografen kiezen ervoor om het prijsverschil te pareren door hun prijs te verlagen zodat ze net iets goedkoper worden dan hun concurrent. Of ze proberen hun service te vergroten door bijvoorbeeld een net iets luxer fotoalbum in het standaard pakket aan te bieden zodat ze twijfelende klanten alsnog over de streep hopen te trekken. Dat de inkoop van dit album duurder is nemen ze dan voor lief en het gevolg van verlies aan winst zijn ze bereid te accepteren.
Dit zijn niet de twee oplossingen die je verder helpen. Sterker nog, ze hebben zelfs het tegenovergestelde effect. Ze verslechteren jouw positie als ondernemer en vergroten de prijsdruk op de markt. In dit artikel gaan we uitgebreid in op het fenomeen prijsdruk.
Wat is prijsdruk?
Prijsdruk is het gevoel dat jij als ondernemer je prijs moet verlagen als gevolg van de druk die je ervaart op de markt door het grote aantal aanwezige concurrenten en de toenemende druk door de stroom aan nieuwe startende concurrenten.
De prijsdruk in de fotografie markt is groot. Veel fotografen hebben hier last van. Uit onderzoek van Dupho, de beroepsorganisatie voor professionele fotografen, blijkt dat in de afgelopen jaren 50% van de fotografen moeilijker aan opdrachten komt en daarnaast ook verwacht de komende jaren nog lastiger aan opdrachten te komen.
Daarnaast blijft het aantal concurrenten ieder jaar groeien. Per jaar schrijven ongeveer 1.000 nieuwe fotografen zich in bij de KvK als zelfstandig ondernemer.
Negatieve spiraal
Prijsdruk is een vervelend fenomeen. Als je hiermee te maken krijgt kan je in een negatieve spiraal belanden. Wat slecht is voor je zelfvertrouwen. Vaak staat dan de vraag; “Ben ik wel goed genoeg als fotograaf?” centraal. Ook kan je het gevoel ervaren om 7 dagen in de week beschikbaar te moeten zijn voor je werk en vaak haal je een gering salaris uit je opdrachten. Als je hier niets concreets aan doet kan dit het begin van het einde zijn.
Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dan ook dat, binnen 5 jaar tijd, 50% van de ingeschreven zelfstandig ondermens weer is gestopt. Uit het onderzoek van Dupho blijkt dat 50% van de fotografen die nog wel inschreven staan het niet lukt om een volledig inkomen te halen uit hun fotografie werkzaamheden en daarnaast het inkomen moet aanvullen door werk in loondienst.
Hoe ontstaat prijsdruk bij een ondernemer?
Bij de start van ons bedrijf zien we als ondernemers vaak een essentieel onderdeel over het hoofd om prijsdruk te voorkomen. We moeten namelijk in korte tijd een enorme berg aan keuzes maken. Deze keuzes baseren we al snel op wat goed aanvoelt, wat de huidige standaard op de markt is en op de tips die we van andere ondernemers krijgen. Hierdoor is je aanbod niet uniek genoeg om potentiële klanten te overtuigen voor jou te kiezen. Wat ontbreekt is een unieke strategie voor jouw als fotograaf. Hierdoor kom je in het midden van de concurrentie markt vast te zitten.
Zonder unieke strategie is het lastig concurreren met de enorme hoeveelheid andere fotografen die zich ook op de markt bevindt. Het resultaat is dat je erg vatbaar bent voor prijsdruk.
4 tips om af te handelen met prijsdruk
Tip 1: Pas niet je prijs aan.
Ondanks dat je de urgentie ervaart om je prijs te moeten laten zakken om zo beter te kunnen concurreren met andere fotografen is dit niet de oplossing. Als je de prijs voor je fotografie werkzaamheden laat zakken, dan kan je concurrent hier ook weer op reageren door ook zijn prijs te laten zakken. Dit gaat door tot je op een 0 punt uitkomt waarbij je uiteindelijk jouw werkzaamheden aanbied onder de kostprijs.
Vooral in de maand december en januari zie je veel fotografen stunten met hun prijzen door hun werkzaamheden met bijvoorbeeld 20% korting aan te bieden. Hiermee ben je enkel 1 van de 8 stappen van jouw strategie aan het aanpassen. Losse stappen van je strategie aanpassen, zonder daarbij andere keuzes te maken, is geen effectieve actie in je strijd tegen prijsdruk.
Tip 2: Ga niet zomaar meer service aanbieden voor dezelfde prijs.
Door bijvoorbeeld meer tijd te investeren of hogere kosten te maken om klanten te overtuigen om voor jou te kiezen zal uiteindelijk een negatief effect hebben op je salaris en maakt duurzaam ondernemen dus lastig of onmogelijk op de lange termijn. Bied de juiste vorm van service aan om je klanten tevreden te maken. Het kiezen van de hoeveelheid service die je aanbiedt moet afgestemd zijn op de complete strategie die je hanteert als fotograaf. Ook hierbij geldt dat het enkel wijzigen van de hoeveelheid service die je aanbiedt geen oplossing is voor de prijsdruk die je vervaart.
Tip 3: Reclame maken voor een onjuist concept, helpt niet.
Het starten van reclame campagnes op social media wordt ook vaak gezien als oplossing van het probleem van prijsdruk. Echter is ook adverteren niet de oplossing voor het feit dat je aanbod niet uniek genoeg is om potentiële klanten te overtuigen om voor jou te kiezen. De klanten die je advertentie zien gaan alsnog je prijzen vergelijken met je concurrenten waardoor het geld wat je investeert in je advertenties vaak weggegooid geld is. Zeker als je adverteren gaat combineren met een kortingsactie, zal je niet het gewenste resultaat bereiken.
Tip 4: Een duidelijke strategie is de oplossing.
De essentie van prijsdruk zit namelijk opgesloten in de huidige strategie van je onderneming. De (strategische) keuzes zijn niet goed op elkaar afgestemd waardoor er geen duidelijke aanpak is om het verschil tussen jouw bedrijf en dat van je concurrenten zichtbaar te maken. Ga dus eens terug naar de basis en neem je huidige werkwijze onder de loep. Het ontwikkelen van een effectieve strategie bestaat namelijk uit 8 stappen. Elke stap in dit plan is gebaseerd op de vorige stap en pas wanneer alle keuzes goed op elkaar afgestemd zijn ontstaat er een unieke strategie waarmee je succesvol kunt concurreren. Potentiële klanten begrijpen dan goed waarom ze voor jou moeten kiezen.
Effectief toepassen van een duidelijke strategie.
Met een duidelijke strategie voorkom je dat je met prijsdruk te maken krijgt. De theorie rond het ontwikkelen van een strategie kan vrij ongrijpbaar en complex overkomen. We hebben het maken van een strategie tastbaar gemaakt in een 8 stappen plan, waardoor het voor iedereen toegankelijk is om keuzes te maken die goed op elkaar zijn afgestemd. Hiermee kan je een effectieve strategie ontwikkelen waarmee je zelfs je omzet van € 15.000 in 3 jaar kunt laten groeien naar € 100.000. Plezier in je werk en passie voor fotografie vormen de basis van dit plan.
Wil je zelf een effectieve strategie ontwikkelen waarmee je voorkomt dat je met prijsdruk te maken krijgt? Tijdens onze workshop ondernemen voor fotografen vertellen we je alles over ons stappenplan om in 8 stappen een effectieve strategie neer te zetten.
Neem je huidige strategie onder de loep!
Wil jij de strijd aangaan tegen prijsdruk, je strategie onder de loep nemen en een effectieve strategie ontwikkelen? Ga dan aan de slag met ons stappenplan en werk de 8 stappen één voor één af. De ervaring leert dat, wanneer je hier zelf aan begint, het proces ervaren kan worden als ingewikkeld omdat het herschrijven van je eigen strategie nu niet bepaald je dagelijkse bezigheid is. We helpen je hier dan ook graag mee met onze ‘montage service’ voor het uitwerken van een effectieve strategie tijdens ons retreat voor fotografen.
In 4 dagen tijd zitten we samen met jou om de tafel, waarbij de nadruk ligt op het uitwerken van je strategie. We vertellen welke opties je hebt en samen bekijken we welke opties het beste aansluiten op jouw situatie. Na 4 dagen heb je een unieke strategie welke de basis zal zijn van nog heel veel jaren succesvol ondernemen.
Ga jij de strijd aan tegen prijsdruk?
- Optie 1: Ik ga eerst zelf even wat proberen, wellicht mijn prijs wat aanpassen
- Optie 2: Zelf uitwerken met een overzichtelijk stappenplan, workshop ondernemen voor fotografen
- Optie 3: Een effectieve strategie onder begeleiding uitwerken omdat er meer bij komt kijken dan ik van tevoren had gedacht, retreat voor fotografen