Marketing voor fotografen
Marketing is het belangrijkste aspect van ondernemen waar je als zelfstandig ondernemer mee bezig moet zijn. Zeker als fotograaf ben je afhankelijk van steeds weer een nieuwe stroom aan klanten. Zonder marketing geen nieuwe klanten, en zonder klanten geen bedrijf.
Reclame en marketing
Als ondernemer kan je al snel denken dat marketing een synoniem is voor; reclame maken. Zaken als een advertentie plaatsen in een magazine, adverteren op social media of een complete google adwords campagne schieten dan al snel te binnen.
Dit is echter een misvatting want marketing is niet hetzelfde als reclame. Marketing is veel meeromvattend. Reclame maken is slechts een onderdeel van je complete marketingstrategie.
Reclame maken komt waarschijnlijk bij veel ondernemers als eerste in hun op omdat deze vorm van marketing tastbaar aanvoelt. Als trouwfotograaf plaats je bijvoorbeeld een advertentie in het magazine Bruid & Bruidegom en zo krijg je het bevredigende gevoel dat je actief iets aan het doen bent om nieuwe klanten aan te trekken. Deze vorm van reclame maken is echter vrij kostbaar en weinig effectief als je geen complete marketingstrategie hebt uitgewerkt.
Als je niet precies weet met welk doel jij een specifieke doelgroep aanspreekt en activeert om ook daadwerkelijk op jouw betaalde advertentie link op google te klikken dan is het niet verstandig om reclame te maken via google ads. Zie adverteren als eindpunt. Als een middel wat je pas effectief kunt toepassen wanneer je alle voorgaande stappen in je bedrijf goed hebt uitgewerkt. Wil je gaan adverteren? Start dan bij het begin en niet bij het eindpunt! Adverteren is namelijk een onderdeel van een groter geheel.
Wat is marketing voor fotografen?
Marketing is een compleet pakket met goed op elkaar afgestemde keuzes om je producten en diensten zo optimaal mogelijk aan te bieden, waarbij je rekening houdt met de behoeften en wensen van je potentiële klanten.
Marketing is meer dan alleen reclame maken
Marketing is een mix van verschillende elementen. Zodra je deze elementen goed op elkaar afstemt is het een erg krachtig instrument om nieuwe klanten mee aan te trekken. Er zijn vier belangrijke vragen bij het samenstellen van een marketingstrategie.
- Welke oplossing bied jouw product aan een klant?
- Sluit je prijs aan op de wensen van je klant?
- Hoeveel gemak geeft je product aan je klant?
- Hoe toegankelijk is je communicatie richting je klant?
Begin bij het begin en denk vanuit je klant
Stem je product af op de vraag die er op de markt is. Teveel fotografen starten vanuit het product wat ze zelf graag willen maken en gaan daarna pas op zoek naar een eventuele klant om het te verkopen. Dit kan een lange en frustrerende zoektocht zijn. Een veel voorkomende werkwijze die we al eerder aanhaalden in ons artikel over prijsdruk onder fotografen.
Blijkbaar is dit toch een veelgemaakte fout onder ondernemers! Marketing expert Seth Godin schrijft in zijn boek ‘This is marketing’ een mooie vergelijking over dit fenomeen. “Eerst een sleutel maken en daarna op zoek gaan naar een slot dat je ermee kunt openen, is niet nuttig. Eerst vind je een slot, en dan pas maak je een sleutel.” Hier kun je dan ook de volgende les uit leren. Het is veel eenvoudiger om een product te maken, afgestemd op de klant die je van dienst wilt zijn, dan om een product te maken en vervolgens klanten te zoeken die je product willen kopen.
Zelf aan de slag met marketing
Om marketing effectief toe te kunnen passen moet je o.a. weten wie je specifieke klant exact is. Welke wensen en behoeften heeft deze klant? Wat is zijn levensstijl en hoe communiceert hij? Hoe kan je deze klant het beste benaderen? Hoe kan je op een effectieve manier zijn interesses en beslissingen activeren? Hoe sluit dit aan op de bedrijfsstrategie die je toepast? Dit zijn voorbeelden van enkele vragen die je scherp op je netvlies moet hebben voordat je marketing doeltreffend kunt inzetten.
In de praktijk blijkt het dat dit een stuk lastiger is dan het in eerste instantie lijkt. Uit onderzoek komt naar voren dat veel fotografen het lastig vinden om marketing effectief in te zetten. Een onderzoek van DuPho (Nederlandse beroepsorganisatie voor professionele fotografen) laat inzien dat het steeds minder fotografen lukt om hun inkomsten volledig uit fotografie te halen. Ook zien veel fotografen de toekomst somber in en verwachten ze dat ook in de komende jaren het binnenhalen van opdrachten steeds lastiger wordt.
Juist de groeiende markt met concurrenten (ieder jaar schrijven ongeveer 1.000 nieuwe fotografen zich in bij de Kamer van Koophandel) vraagt meer dan ooit om een goed uitgewerkte strategie om je producten aan je klanten te kunnen verkopen.
Een effectief stappenplan uitwerken
Wat je exact moet doen om een goed plan te maken voor jezelf kan vrij ongrijpbaar aanvoelen. Ook kan het aantal beslissingen dat je moet maken overweldigend zijn. De uitdaging zit hem vooral in het correct afstemmen van elke keuze op de voorgaande keuze, maar wie vertelt het je wanneer je het goed doet?
We hebben dit proces voor jou vereenvoudigd tot een 8 stappenplan. Zo helpen we je stap vóór stap bij het uitwerken van een effectief marketingplan voor jouw fotografie bedrijf. Tijdens onze workshop ondernemen voor fotografen vertellen we je alles over ons stappenplan. Als je wilt, helpen we je daarna zelfs bij het stap voor stap uitwerken van het complete plan.
Het resultaat
Dit is wat je gaat leren tijdens onze workshop.
- Je weet waar effectieve marketing op gebaseerd is.
- Je leert wat je moet doen om je omzet te laten groeien.
- Je weet wanneer investeren in social media reclame weggegooid geld is.
- Je leert de nieuwste marketing trend van dit moment.
- Je kunt als fotograaf het verschil maken in een markt vol concurrenten.
- Je leert hoe je als fotograaf effectief reclame kunt maken.
- Je weet hoe je inspeelt op de specifieke behoeften van je klant.
- Je kunt je eigen marketingstrategie samenstellen.
Lees alles wat je kunt na het volgen van de workshop ondernemen voor fotografen